Lemonad

 
 
Förra helgen när jag var ledig fick jag för mig att jag skulle göra lemonad. Det känns så himla lyxigt att få på sommaren tycker jag. Som vatten fast godare, som saft fast somrigare och lättare (tycker jag som är van vid hemmagjord saft året om). Det är ju inte heller speciellt svårt att göra lemonad, men jag följde ändå ett recept för att få en okej mängd av allt. 
 

 
Receptet hittade jag här
- 1,5 l vatten (eller möjligen 2 l)
- 3,5 dl socker
- 6 citroner
 
Gör såhär: 
1. Skölj citronerna ordentligt och skala de tunt med en potatisskalare. Lägg skalen i en skål och pressa sedan ner citronsaften i skålen. Gröp ur fruktköttet också. 
2. Koka upp vatten och socker under omrörning så att sockret löser sig. Häll sedan sockervattnet över citronerna och låt dra i ett dygn (eller 2-3 timmar om man inte orkar vänta/inte har tid). 
3. Sila lemonaden genom en finmaskig sil och häll upp i flaskor. Förvara i kylen! 
 
Jag lät det dra i ett dygn men tyckte att det blev väldigt starkt. Så jag skulle rekommendera att kanske ta 2 l vatten eller bara låta det stå i 2-3 timmar för bästa resultat. Det går dock bra att späda ut med vatten i efterhand!

Kommentera här: